Rocky Road - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Léonie Zwet - WaarBenJij.nu Rocky Road - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Léonie Zwet - WaarBenJij.nu

Rocky Road

Door: Léonie

Blijf op de hoogte en volg Léonie

21 Maart 2016 | Aruba, Oranjestad

Deze week ben ik begonnen met het movement experiment in een tuin in de buurt. Dit huis staat leeg dus ik kan makkelijk in de tuin zonder elke keer toestemming te moeten vragen. Alle slakken die ik vond heb ik genummerd met Tippex. Uiteindelijk waren het er 85, allemaal uit 1 tuin. Misschien is het nu voor iedereen duidelijk dat het hier echt een plaag is. Elke dag ga ik terug naar de tuin om te kijken of de slakken zijn verplaatst en waarheen. Ik krijg gelukkig hulp van een meisje die hier als vrijwilliger werkt. Zij schrijft alles op terwijl ik met plastic handschoenen de slakken nummer. Als ik eenmaal een slak met de handschoenen heb aangeraakt kan ik niks meer aanraken, aangezien deze slakken een worm mee kunnen dragen die hersenvlies ontsteking veroorzaakt bij mensen. De slakken in het lab heb ik ondertussen verwisseld. De twee weken zaten erop dus ik wilde het experiment opnieuw inzetten. Hopelijk heb ik dit keer sneller en betere resultaten.

Afgelopen donderdag was het st. Patricksday dus natuurlijk wat groens aangedaan. Er was die middag ook het ‘Science Café’ beneden in de vergaderruimte. Mensen die op Statia onderzoek doen, kunnen hier een presentatie geven voor iedereen die geïnteresseerd is. Er waren best veel locals maar vooral studenten. De archeologie studente heeft een presentatie gegeven en dat was erg interessant. Ze vertelde dat als ze een graf vinden dat er vaak ook persoonlijke spullen bij liggen, zodat je een idee krijgt wat voor leven die persoon heeft gehad. Ze heeft bijvoorbeeld een oud zeemans fluitje gevonden in een graf en ook een pijp. Grote kans dat deze persoon dus op een schip gewerkt heeft.

Het is trouwens weer prachtig weer hier. Niet te houden zo heet dat het af en toe is. Op het strand is het nog je best doen om volledig in de schaduw van de parasol te liggen. Het zand is zo heet dat je niet met blote voeten kan lopen. Maar hee, mij hoor je niet klagen. Ik weet niet of ik het vorige keer al verteld had maar anders dikke pech: De zee is de laatste tijd best ruw. Hoge golven brengen extra zand naar het strand. Kennelijk veranderd het strand elk jaar rond Pasen. Het strand wordt breder waardoor je langs de hele kust kan lopen. Normaal kan dit niet doordat het strand onderbroken wordt door oude ruïnes van de vroegere havenloodsen. Over een paar dagen kan er dus langs het hele strand gewandeld worden.

Zaterdagochtend stonden we vroeg op omdat we ‘around the mountain’ wilden hiken. We werden opgeschrikt door de aardbeving die 6,5 was op de schaal van Richter. We voelden gelukkig alleen de bedden enkele seconden trillen. Gelukkig geen schade of gewonden. Best slim om na een aardbeving een vulkaan te gaan beklimmen. The Quill is de slapende vulkaan hier op het eiland en daar zijn verschillende hike-paden opgemaakt. De ‘around the mountain’ is een pad die tot ongeveer halverwege de berg loopt en dan de hele berg rondgaat. Gelukkig was dit pad meer en deels in de schaduw van de bomen. We hebben veel Soldier crabs gezien. Dit zijn Hermit crabs maar dan op het land, ze hebben dus een schelpje waar ze in wegduiken als ze je horen. We hebben ook twee keer een Red bellied racer snake gezien. Dit zijn dunne slangetjes maar wel rond een meter lang. We hebben mooi uitzicht gehad op St. Kitts, een nabij gelegen eiland. Af en toe was het niet eens duidelijk waar het pad nou was. Over bomen klimmen en onder hangende takken door. We hebben er ongeveer 4 uur overgedaan, maar daarna waren we helemaal kapot. Bij thuiskomst was het staan in de douche eigenlijk nog te veel en de rest van de middag op bed gelegen. Echt helemaal gesloopt. Het gekke is dat niemand spierpijn had de volgende dag. Hopelijk kom ik met afgetrainde benen terug, haha.

Groetjes uit Statia

  • 21 Maart 2016 - 20:30

    Anne Marie:

    Heeee Lé!

    Wat heb je weer een leuk verslag geschreven! Heb wel medelijden met je dat het zo heet is op het strand...gelukkig hebben wij daar niet zoveel last van. Hier is het gewoon nog lekker 'fris'

  • 21 Maart 2016 - 21:59

    Astrid:

    Mooi verhaal weer! Je slakkenproeven zijn inderdaad nodig, als er al zoveel in 1 tuin zitten! Hopelijk kom je gauw achter de optimale bestrijdingsmethode (aww zielig).
    Wat gaaf, zo'n lange hike met zijn allen. Een hele expeditie op dat moment, maar je kunt wel trots zijn op jezelf dat je dat toch hebt gedaan. Een ervaring rijker...
    Enne... die warmte? Zolang ik hier nog wintertruien draag jeb ik geen medelijden met je haha....

    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Oranjestad

Léonie

Actief sinds 12 Feb. 2016
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 6721

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 18 Juni 2016

Buitenlandse stage

Landen bezocht: